Druk 3D
8a_3D.pdf prezentacja w pdf
8a_3D.ppt prezentacja w PowerPoint
1. ARKUSZ KALKULACYJNY
L.1 Ex_2.pdf
Wzory.xls G_nieusp.xls
zarobki_z_premia.xlsx
2 Funkcje oraz adres bezw i mie w a_kalk
teoria-z-arku_adres_wzgledny_bezwzgl_miesz.pdf
Każda komórka w arkuszu kalkulacyjnym ma swój adres.
W komórkach tych możesz wpisywać dowolne dane, które będą pobierane podczas wykonywania formuł. Aby formuła „wiedziała”, jakie dane ma pobrać, należy użyć odpowiednich adresów komórek. Dodatkowo podczas kopiowania formuł adresy komórek mogą się zmieniać. Mogą również pozostać niezmienione. Decydować o tym będzie sposób adresowania
komórek w formułach.
W zapisie formuł stosuje się trzy rodzaje adresowania komórek:
Względne np.:A6*A7
Bezwzględne np.: $A$6* $A$7
Mieszane np.: $A6*A$7
W zależności od zastosowanego adresowania, adres komórki w wyniku kopiowania formuły ulega zmianie lub nie. Znak $ w zapisie adresu komórki blokuje zmiany, tzn. znak $ przed oznaczeniem kolumny powoduje, że oznaczenie to pozostaje niezmienione i analogicznie znak $ przed numerem wiersza w adresie powoduje, że numer ten pozostanie również niezmieniony w procesie kopiowania formuły.
Jeśli w adresie komórki nie ma symbolu $, to oznacza, że adres komórki jest względny.
Pojedynczy symbol $ przed numerem wiersza, lub nazwą kolumny, oznacza adresowanie mieszane.
Dwa symbole $ przed oznaczeniem kolumny i numerem wiersza oznacza adresowanie bezwzględne.
zastosowanie.xls
Python to język programowania wysokiego poziomu, często używany jako język skryptowy. Cechuje go przejrzysta i zwięzła składnia. Jest językiem interpretowanym. Środowisko do programowania w Pythonie można pobrać ze strony https://www.python.org/downloads/.
Okno powłoki Pythona umożliwia pracę w dwóch trybach: interaktywnym i skryptowym.
W trybie interaktywnym możemy sprawdzić działanie jednego polecenia, np. gdy chcemy od razu zobaczyć wynik obliczeń czy sprawdzić działanie konkretnej instrukcji.
Natomiast do tworzenia programów w języku Python służy tryb skryptowy.
Tworzenie w języku Python C3-ZP1.pdf
https://www.programiz.com/python-programming/online-compiler/
https://replit.com/languages/python3
Lekcja4
Uruchom środowisko IDLE Python i przejdź do trybu skryptowego (z menu wybierz File->New File. Po napisaniu programu (przed jego uruchomieniem) musisz go zapisać korzystając z File->Save As.
W języku Python instrukcja warunkowa występuje w kilku wariantach.
Prosta instrukcja if – jeśli warunek jest prawdziwy, obie instrukcje zostaną wykonane:
if warunek:
instrukcja1
instrukcja2
Instrukcja if - else – jeśli warunek jest prawdziwy, wykonana zostanie instrukcja1, a jeśli fałszywy – instrukcja2:
if warunek:
instrukcja1
else:
instrukcja2
Instrukcja if - elif - else – jeśli warunek1 jest prawdziwy, wykonana zostanie instrukcja1. Jeśli warunek1 jest fałszywy, to dzięki instrukcji elif zostaje sprawdzany warunek2. Jeśli on jest prawdziwy, to wykonana zostanie instrukcja2, a jeśli fałszywy, poprzez instrukcję else – skrypt wykona instrukcja3:
if warunek1:
instrukcja1
elif warunek2:
instrukcja2
else:
instrukcja3
Instrukcje muszą być zapisane w nowej linii i poprzedzone wcięciem (standardowo robi się cztery spacje). Warunek może przyjąć jedną z dwóch wartości: True albo False. W tabelce poniżej zawarto operatory służące do tworzenia warunków logicznych.
Operatory |
Określenie |
Przykład wyrażenia |
Interpretacja wyrażenia |
== |
równy |
a==b |
a równe b |
!= |
różny |
a!=b |
a różne od b |
< |
mniejszy |
a<b |
a mniejsze od b |
> |
większy |
a>b |
a większe od b |
>= |
większy lub równy |
a>=b |
a większe lub równe b |
<= |
mniejszy lub równy |
a<=b |
a mniejsze lub równe b |
or |
lub (alternatywa logiczna) |
a<-1 or a>1 |
a mniejsze od -1 lub a większe od 1 |
and |
i (koniunkcja logiczna) |
a>0 and a<5 |
a większe od 0 i a mniejsze od 5 |
not |
zaprzeczenie (negacja logiczna) |
not a==2 |
nieprawda, że a jest równe 2 |
Wszystkie programy zapisz w folderze.
Zadanie 1. Przepisz poniższy program i zapisz go pod nazwą dzielenie.py
Zadanie 2. Przepisz następujący program i zapisz go pod nazwą mniejsza_wieksza.py
Zadanie 3. Przepisz poniższy program i zapisz go pod nazwą podzielna_3.py
A teraz samodzielnie wykonaj dwa zadania.
1. Napisz program, który zapyta Cię o wzrost, a następnie odpowie, czy jesteś niski, czy wysoki. Sam ustal kryterium dla osób niskich/wysokich. Program zapisz pod nazwą niski_wysoki.py. Działanie przykładowego programu przedstawia poniższy rysunek.
2. Napisz program, który sprawdzi, czy podana przez Ciebie liczba jest parzysta, czy nieparzysta. Program zapisz pod nazwą parzysta.py.
Listy kt.academy film
Listy
Python – podstawy
Python_podstawy.pdf
nieparzysta.p